Postaw Na Zdrowie

przedawkowanie witamin

Witaminy szkodzą? cz.3

Czy rzeczywiście witaminy szkodzą? Czym jeszcze nas straszą w kwestii witamin?

Weźmy kilka konkretnych przykładów:

Witamina C Ilość zalecana nie przekracza 75 mg dziennie. Przedawkowanie może spowodować biegunkę i sprzyja stworzeniu się kamienia nerkowego.

Prawie prawda …

"Zapomniano" tylko dodać, ze takowe skutki przedwkowania mogą dotyczyć tzw. megadawek, czyli w ilościach rzędu kilkunastu/kilkudziesięciu gramów, czyli przekraczające 100, 200, czy 500 razy sugerowane dawki.

 

Kwas nikotynowy. Też należy do witamin. 50-krotne przedawkowanie obciąża krążenie krwi, występuje zaczerwienienie skóry, co jest wysoce niewskazane.

Chętnie zapoznam się z możliwościami przyjęcia witaminy PP w ilościach gramowych, bo dotychczas nie nigdzie nie spotkałem się taką możliwością, poza ewentualnymi przypadkami klinicznymi, ale to przecież zupełnie inna bajka.

 

Witamina E Dzienne zapotrzebowanie maksymalnie 5 mg. W następstwie przedawkowania występują bóle mięśni oraz zaburzenia w systemie trawienia.

Jeśli tylko ktoś jest gotów za to zapłacić to gotów jestem podjąć się przyjęcia dawki 100 większej?

 

Witamina B6. Jeśli podwyższamy dzienną dawkę nad 1,8 mg, może nastąpić "awaria" w funkcjach systemu nerwowego.

Zadziwiające, szczególnie że osoby spożywające dużo białka mają często istotne niedobory tej witaminy (jak zresztą i innych grupy B), a u sportowców stosuje się dawki 4- mg. Żyją i zwykle miewają się dobrze.

 

Beta-caroten (Jest to wariant witaminy A.) Dzienna dawka 2,4 mg, natomiast przy zwiększeniu tej ilości do organizmu może spowodować żółknięcie skóry.

Od kiedy to zażółcenie skóry jest problemem zdrowotnym? Szczególnie że nierzadko betakaroten jest stosowany celowo do zabarwienia skóry do celów estetycznych, zamiast np. spalania skóry w solarium. Inna sprawa, ze osobiście do takich celów stosowałbym wyłącznie betakaroten naturalny.

 


Witamina D Dozwolona dzienna dawka nie większa niż 5 mikrogram (uwaga: nie mg!) W przypadku przedawkowania podwyższa się poziom wapnia we krwi i może nastąpić deformacja kości

To ciekawe, jakoże dzienna zalecana dawka witaminy D wynosi 1/25 tego co nasz organizm wytwarza podczas niezbyt długiego opalania (witamina D wytwarza się w skórze pod wpływem promieni słonecznych, choć musi jeszcze przejść przez wątrobę).

 

To tylko kilka przykładów naciągania faktów. Tak w ogóle to nie ma ich aż nazbyt wiele jakoże dość trudno zaprzeczać faktom. Witaminy są wszak niezbędne do życia i zdrowia i co niektórzy usiłują jedyni manipulować tymi faktami. Dasz się?